Voor het eerst in zeven jaar groeit de verkoop van A-merken als Unox, Andrélon en Heineken, weer harder dan de huismerken. De afgelopen jaren was de trend juist dat consumenten vaker voor het huismerk kozen.

Maar de A-merken weten de consument dus weer te verleiden, meldt marktonderzoeker IRI. Dat zou komen door nieuwe producten die de afgelopen jaren met succes in de schappen zijn verschenen. Als voorbeeld noemt IRI de shampoos van Andrélon of de repen van Quaker.

Consumenten gewend aan lage prijzen

De verkoop van de A-merken steeg het afgelopen jaar met 1,3 procent, terwijl de huismerken met 0,3 procent groeiden. Dat de A-merken het nu weer zo goed doen is opvallend, zo stelt IRI in het vakblad Foodmagazine, omdat bijvoorbeeld C1000 verdween. Dat stond bekend als een sterke verkoper van A-merken.

Toch zijn de A-merken nog niet over de klap heen, zo waarschuwt IRI. De consument is de laatste jaren namelijk gewend geraakt aan de lage prijzen door huismerken en kortingsacties. Veel consumenten gaan daarnaast graag naar budgetwinkels als Action en Big Bazar. A-merken zullen daarom niet alleen moeten innoveren, maar ook iets aan de prijs moeten doen en slim reclame maken.

De huismerken hebben altijd nog een groter aandeel in de supermarktomzet: rond de 27 procent, tegenover ruim 23 procent voor de A-merken.

Lees ook: In strijd tegen Lidl en Aldi wordt huismerk supermarkt belangrijker, ten koste van A-merk

Marlboro is het grootst

Het grootste merk in Nederland is nog altijd Marlboro, bekend van de sigaretten. Campina staat op nummer twee, maar verliest wat terrein. Douwe Egberts, nummer drie, doet het goed op het gebied van gemalen koffie en pads, maar in cups heeft flinke concurrentie van de huismerken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl